Deze website maakt gebruik van Cookies Wij gebruiken cookies om uw surfervaring op onze site te optimaliseren. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies. Meer informatie Verbergen

Geschiedenis

De oorsprong van mindfulness kan worden gevonden in een aantal bronnen zoals de soetra's -boeddhistische geschriften uit 2500 v Chr.- en andere oude, wijze tradities.

Het boekje “The miracle of mindfulness” of “Het gras wordt groener” mag wellicht de eerste publicatie inzake mindfulness worden genoemd. Eigenlijk was het een brief van de Vietnamese monnik Thich Nhat Hanh, welke hij schreef tijdens zijn ballingschap in Frankrijk, naar een medebroeder in Vietnam. Zo steunde hij hun inspanning om blijvend te werken in een geest van liefde en begrip. Hij wees hen op het belang van mindfulness in moeilijke omstandigheden. “Wees gewoon aardig in het moment, in een ademhaling of in een geluid en laat angstige gedachten los. Dit moment, het moment waarop uw leven daadwerkelijk plaatsvindt, is alles wat er toe doet.”

Dankzij het werk van Jon Kabat-Zin vond minfulness zijn ingang in het Westen. Jon Kabat-Zinn ontwikkelde vanaf de jaren 70 Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR), een 8-weken oefenprogramma voor patiënten met chronische lichamelijk klachten en spannings- of stressklachen. Jon Kabat-Zinn zelf omschrijft mindfulness als een manier van aandacht geven, doelbewust, in het moment zelf en zonder oordeel.

Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) werd vanaf 1992 ontwikkeld door Zindel Segal, John Teasdale en Mark Williams als een terugvalpreventie-methode bij terugkerende depressies. De uitgangsbasis is MBSR in combinatie met cognitieve therapie.

Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat veel mensen baat hebben bij deze trainingsprogramma's.